Pływaj szybciej, dbając o swój balans mięśniowy!

Balans mięśniowy, czyli równowaga pomiędzy siłą a elastycznością 

Obok dbania o elastyczność mięśni, ważna jest także praca nad ich odpowiednią siłą. To właśnie znalezienie równowagi pomiędzy tymi dwoma cechami we wszystkich grupach mięśniowych umożliwia utrzymywanie prawidłowej postawy ciała na co dzień oraz stwarza najlepsze warunki do pracy w wodzie. Jednak zbyt mała aktywność, jej nieodpowiednie dawkowanie lub złe nawyki ruchowe wywołane np. kontuzją lub urazem, czy nawet zbyt długi czas spędzany w pozycji siedzącej, mogą stanowić przyczyny powstania dysbalansu mięśniowego.
 

Dysbalans mięśni – zespół skrzyżowania górnego

 
Dotyczy on grup mięśni antagonistycznych, czyli odpowiadających za wykonywanie przeciwnych ruchów w danym stawie. Najczęstszymi postaciami jest tzw. zespół skrzyżowania górnego, w którym przykurczowi ulegają mięśnie piersiowe, górny akton m. czworobocznego, dźwigacz łopatki, natomiast głębokie zginacze szyi oraz mięsień równoległoboczny i zębaty przedni stają się rozciągnięte i osłabione. Jeżeli masz problem z utrzymaniem deski na powierzchni wody przy napędzie na nogach lub nie potrafisz przyjąć pozycji strzałki na grzbiecie, a wysoki łokieć w kraulu jest dla Ciebie abstrakcją lub brak Ci swobody przy skręcie głowy do oddechu, być może to właśnie diagnoza Twojej pływackiej stagnacji.
 

Dysbalans mięśni – zespół skrzyżowania dolnego

 
Druga pospolita jednostka jest określana jako skrzyżowanie dolne, gdzie osłabione są mięśnie pośladkowe i mięśnie brzucha, a przykurczowi ulegają mięśnie grzbietu – prostownik i czworoboczny, m. lędźwiowy oraz naprężacz powięzi szerokiej. Dysbalans tych grup mięśniowych prowadzi do ustawienia miednicy w przodopochyleniu oraz nadmiernej lordozy w odcinku lędźwiowym. W pływaniu objawi się to problemem w utrzymaniu opływowej pozycji przez opadanie kończyn dolnych, słabej kontroli tułowia objawiający się np. zbyt obszerną rotacją bioder podczas pływania kraulem, braku ruchu zginania w stawach odcinka lędźwiowego przy kopnięciach delfinowych czy stylu motylkowym.
 

Przywracanie balansu mięśniowego – najpierw rozciąganie, później wzmacnianie

Warto zwrócić uwagę na to, że zbyt duże napięcie i skrócenie mięśni jest często oznaką ich niewydolności i słabości, a nie jakby się mogło wydawać, ich potężnej siły. Najważniejsze, aby w celu przywrócenia równowagi mięśniowej zacząć od uelastycznienia mięśni przykurczonych, a następnie odbudowy zdolności siłowych. W tym przypadku trening wzmacniający powinien dotyczyć obu antagonistycznych grup.
 
Czujesz, że opisane zjawisko może dotyczyć właśnie Ciebie? Chciałbyś skonsultować się ze specjalistami w dziedzinie fizjoterapii, którzy pomogą opracować Ci optymalny plan przywrócenia balansu mięśniowego w Twoim ciele? Zajrzyj do naszych Przyjaciół z Feel It, którzy znają się na rzeczy!
 
 
pływanie na falach
pływanie na falach
pływanie na falach
pływanie na falach