Rozgrzewka pływacka na lądzie powinna być tak naprawdę integralną częścią każdego treningu pływackiego. Jest to przygotowanie organizmu do treningu. Większość osób trenujących ten sport amatorsko wybiera się na basen po wielu godzinach spędzonych przed biurkiem. To niesie za sobą negatywne skutki. Dzięki rozgrzewce na lądzie podnosimy stopniowo temperaturę ciała, przygotowujemy mięśnie i stawy do specyficznych ruchów, które będziemy wykonywać w wodzie.

Rozgrzewka pływacka jako forma zapobiegania kontuzjom

Ćwiczenia na lądzie mogą być świetną prewencją przed urazami, szczególnie obręczy barkowej. Co więcej odpowiednia rozgrzewka zwiększy również zakresy ruchów, poprawi mobilność w stawach. Jest to kluczowy aspekt w pływaniu, który może wpływać pozytywnie zarówno na komfort jak i szybkość pływania. Często ograniczenia w ciele mogą nie pozwalać nam przyjąć odpowiednią pozycję w wodzie. Polecamy również nasz artykuł Mobilność i stabilność w pływaniu.

Ćwiczenia na lądzie – nastawienie mentalne na dobry trening

Rozgrzewka przed treningiem pływackim to również świetny moment na nastawianie się mentalne i skoncentrowanie się. To często bardzo niedoceniany aspekt treningu. Żyjemy jednak w czasach, w których łatwo o przebodźcowanie, często jesteśmy myślami cały czas w pracy i innych obowiązkach. Warto wtedy odłożyć telefon, poświęcić 5 minut na ćwiczenia na lądzie i skupić się na konkretnych ruchach. Możemy również zwizualizować już, co będziemy robić na treningu, nastawić się mentalnie na konkretne zadania techniczne czy też wytrzymałościowe.

Jakie ćwiczenia na lądzie wykonywać przed treningiem pływackim?

W rozgrzewce na lądzie najważniejszą kwestią jest to, aby wykonywać ją stopniowo. Starajmy się nie zaczynać od razu od dynamicznych mocnych ruchów. Warto zacząć od prostych powolnych ruchów, aby zaktywizować mięśnie odpowiadające za trzymanie główki kości ramiennej w stawie. Następnie przechodzimy do swobodnych dynamicznych ruchów dogrzewających mięśnie i poprawiających zakresy w stawach. Przykłady ćwiczeń na lądzie dla pływaków przedstawiliśmy w naszym filmiku YouTube umieszczonym poniżej.

Przeczytaj także:   Oddech w kraulu – jak poprawnie oddychać podczas pływania kraulem?

W naszej szkole pływania stawiamy duży nacisk na rozgrzewkę pływacką. Wiemy, że małe kroki tworzą duże zmiany. Jeśli chcesz uczyć się pływać pod okiem profesjonalistów zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą nauki pływania dla dorosłych.